Як поводитися при перевірці державними органами

Пам’ятка : як поводитися при перевірці державними органами

Всім нам добре знайомі перевірки контролюючих органів та їх наслідки для підприємства. Однак, незважаючи на це, багато підприємств продовжують припускатись грубих типових помилок, за які потім доводиться гірко розплачуватись.

Отже, однією з типових помилок є підписання акту перевірки поспіхом. Помилковим є сподівання керівника підприємства, що після від'їзду контролюючого органу він у спокійній обстановці спільно з юристом опрацює ситуацію та оскаржить результати проведення перевірки. В цілому, оскаржити результати перевірки можливо, однак у разі підписання акту без зауважень — процедура стає значно складнішою. Зокрема суддя обов'язково запитає — чому ви при проведенні перевірки не заперечували проти акту? Адже якщо ви підписали акт, то були повністю згодні із тим що в ньому зазначено.

Тому, у разі складання акта перевірки, у якому вказано на порушення законодавства, варто перед його підписанням визначитись з тими пунктами, які ви будете оскаржувати, і підписати акт принаймні із зауваженнями. Якщо ж контролюючий орган ставить вас у ситуацію, коли часу на аналіз порушень і написання зауважень немає, або ж ви не впевнені у тому, що збираєтесь підписувати, і вам необхідна консультація фахівця — варто пам'ятати, що за відмову підписувати акт перевірки відповідальність не передбачена. В такому випадку просто складається відмітка про відмову від підпису.

Керівник же повинен чітко усвідомити власну відповідальність за свій підпис. Скріплюючи підписом (навіть без печатки) акт перевірки, керівник виражає повну згоду всього підприємства із тим, що зазначено в цьому документі. Тому,в жодному випадку не підписуйте без зауважень те, з чим не згодні, або у чому не впевнені.

Врахуйте, що при проведенні перевірок, представники контролюючих органів часто припускаються досить типових процедурних порушень, на які можна посилатись зокрема у своїх запереченнях проти акту перевірки. Це матиме також значення при оцінці суддею правомірності і обґрунтованості складеного акту.

Іншою типовою помилкою є допущення контролюючих органів до перевірки за відсутності уповноваженої особи підприємства на проведення такого роду перевірок. Наприклад, проведення перевірки стану надрокористування у присутності бухгалтера чи головного енергетика, особливо якщо після цього акт підписує керівник. Особа, уповноважена представляти інтереси підприємства при певних перевірках, обов'язково має бути обізнана із реальним станом справ підприємства у цій сфері, і вимогами законодавства. Не допускайте до перевірок некомпетентних працівників, навіть у разі коли на участь в черговій перевірці зовсім немає часу. Забороніть будь-кому допускати контролюючі органи до перевірки за відсутності керівника чи уповноваженої особи і, тим паче, підписувати будь-які документи чи надавати довідки.

Пам'ятайте, що на планові перевірки контролюючі органи зобов'язані приходити лише після письмового повідомлення не менш, як за 10 днів до перевірки. Позапланові перевірки, можуть бути без попереднього повідомлення. Однак, у будь-якому разі, згідно чинного законодавства усі перевірки мають проводитись лише у присутності керівника, або уповноваженої ним особи.

Тому, коли на порозі раптом з'явились представники контролюючого органу, то завжди можна запропонувати їм у спеціально відведеній кімнаті (де не зберігається офіційних документів) зачекати на керівника за чашкою чаю чи кави. При цьому варто утриматись від проведення їм в цей час екскурсій по підприємству. Чітко роз'ясніть сторожам, вахтерам і навіть прибиральницям, що прогулюватись територією підприємства і, тим більше, знайомитись з документами контролюючі органи (крім правоохоронних) мають право лишеу присутності керівника чи спеціально уповноваженоїним особи.

При цьому ваші підлеглі повинні вміти чітко сформулювати, що забороняють лише приступати до проведення перевірки за відсутності керівника, але аж ні як не забороняють саму перевірку і, тим більше, не мають наміру не допускати контролюючі органи на підприємство. Найкраще для цього мати спеціальнийнаказ, з посиланням на конкретні норми закону, та зазначення конкретних уповноважених осіб, який ваші підлеглі зможуть пред'явити представникам контролюючих органів.

І ще однією типовою помилкою є зволікання з вжиттям заходів після проведення перевірки, якою були виявлені порушення. По-перше, несвоєчасне усунення порушень може бути підставою для анулювання цілого ряду дозвільних документів (наприклад, спеціального дозволу на користування надрами), а також у разі проведення позапланової перевірки виконання умов припису — підставою для зупинення деяких сфер діяльності підприємства. По-друге, усунення порушень може забрати значно більше часу, ніж здавалось, особливо, якщо для цього доведеться звертатись до дозвільних органів. Крім того є чимало процесуальних моментів, які надають перевагу у разі негайного вжиття заходів. З практики, кожен день зволікання з вжиттям заходів суттєво зменшує шанси на сприятливе для Вас вирішення цього питання.

Пам’ятайте, зупинення діяльності Вашого підприємства (надання послуг) можливе лише за рішенням адміністративного суду.

22.09.2014
№ 12